Highway nummer 16

18 augustus 2017 - Prince Rupert, Canada

de afgelopen twee(!) dagen hebben we de highway nr.16 gevolgd van oost naar noord-west het noordelijkste deel van de provincie British Columbia. We kwamen aan vele indiaanse nederzettingen voorbij en het is fantastisch hoeveel onze reisleider over de oorspronkelijke bewoners van Canada en in het bijzonder west-canada kan vertellen! Hij doseert de informatie zodat wij in de bus niet constant geconcentreerd hoeven te luisteren. Ook al houd je niet van geschiedenis, je pikt hierdoor een hoop informatie op. Ondertussen genieten we dan van de gevarieerde uitzichten. Gisteren veel graanvelden en velden met hooibalen gezien. Er zitten in dit deel van canada wel boeren, maar niet heel erg veel.

Onderweg kwamen we op een parkeerplaats (voor de plaspauze) een prachtig nieuwe truck tegen. We liepen er wat omheen en sommigen maakten foto's. Toen klom de eigenaar apetrots uit zijn truck en vertelde dat hij hem net had opgehaald! En dat dit de laatste dag zou zijn dat hij er nog schoon en nieuw uitzag. Iemand vroeg of ze in de cabine mocht kijken en dat mocht met als gevolg dat zo'n twintig mensen in de truck klommen. superleuk!

Vanmorgen waren we in Ksan een historisch indiaans toeristisch dorpje. Hier wat rondgelopen en gekeken. De gebouwen van hout, waren versierd met indianen figuren en rondom stonden totempalen. Ik heb wat foto's bijgevoegd. Sommige stukken onderweg waren ook saai, er staan wel heel veel bomen in Canada! Het laatste stuk was weer meer tussen de bergen, dus zagen we ook weer veel watervallen. Het is indrukwekkend en meestal niet in de foto's te vangen wat we allemaal zien. Vanavond slapen we in Prince Rupert. Morgen gaan we al om half zes s ochtends! aan boord van een grote ferry (schip) om via de fjorden naar het zuiden te varen.