IJsvelden Jasper

13 augustus 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

vanmorgen na twee nachten weer vertrokken uit Canmore, we rijden het park Banff uit. Eerst gaan we een paar grote meren bekijken, waaronder het Bow meer dat bekend is om zijn mooie blauw/groene kleur. Onderweg zien we een groep herten vlak langs de snelweg! Het is inderdaad een mooi meer, waar we even kunnen rondlopen. We zijn niet de enige bezoekers, alle plekjes die we hier in Canada bezoeken zijn behoorlijk toeristisch. En nu natuurlijk extra druk in het weekend. Rond de middag gaan we ergens lunchen waarna we doorrijden naar het gebied van de grote Gletsjers, ijsvelden. Het weer is aan het veranderen, het is erg bewolkt en als we uitstappen regent het een beetje, jammer voor ons, maar goed voor de gebieden met de bosbranden! De grootste gletsjer gaan we bekijken, de reisleider heeft vooraf gereserveerd. Dat mag ook wel er werden vandaag 99! groepen verwacht en nog zo'n 4000 "losse" bezoekers. Big business, dat moet wel heel wat zijn. We zijn om twee uur ingepland en vertrekken om die tijd ook. In een bus van de organisatie rijden we het ijsdal in over de gravelweg. Halverwege stoppen we en moeten we overstappen in een poolvoertuig. Deze had hele grote banden die over het ijs kunnen rijden. De bestuurster was 19 jaar en deed dit voor vakantiewerk. Het was zo'n kwartiertje rijden op de gletsjer. Daar was een soort parkeerplaats waar alle bezoekers een kwartier mochten uitstappen om foto's te maken. Het was heel erg glad maar zeer indrukwekkend. Koud maar erg leuk om mee te maken.