Col de Tourmalet

25 september 2023 - Luz-Saint-Sauveur, Frankrijk

Na ons avontuur in Lourdes staat weer een bergtocht op het programma : de Tourmalet, bekend van DE Tour de France en ook van de Vuelta. Het begint onderaan de voet van de berg al met een file: zou het zo druk zijn? Maar gelukkig werd dit veroorzaakt door een kort stukje wegwerkzaamheden. Na enig oponthoud toeren we de mooie berg op. Onderweg stonden alle namen van de bekende wielrenners op het wegdek.

Ook zagen we veel fietsers die deze uitdaging ook aangingen, de een keek wat vrolijker dan de ander maar allen met hetzelfde doel: die finish bovenop de top!

Het is prachtig weer dus we schieten veel plaatjes. Eenmaal boven hebben we de beoogde camping ingetoetst, toen zei de mevrouw van de navigatie "keer om". Hoe kan dat nou? Routemap van Henk erbij gepakt en we zien dat we vanochtend,  om het centrum van Lourdes te omzeilen, een andere  route hadden genomen. De mannen willen niet meteen weer die drukte in, dus we dalen af naar het dal en zoeken daar een camping.

S avonds de skottel aan en tot 8 uur buiten zitten. Als de zon weg is koelt het af. We besluiten morgen over de Tourmalet te rijden(!?!)