Berlijn ontdekken

11 mei 2023 - Berlin, Duitsland

Vandaag zijn we met de bus ( bushalte naast de camping) naar Berlijn gegaan. Het ticket voor de bus is ook geldig voor de metro en treinen dat is erg handig. Wij zijn alletwee nog nooit in Berlijn geweest dus we willen alle bekende plekjes zien.

Van de bus stappen we in de metro richting Brandenburger Tor. Uit de metro eerst maar lekker koffie drinken bij Einstein Caffee ( soort Starbucks). Plattegrondje erbij als echte toeristen 😀.

We lopen naar Checkpoint Charlie, een indrukwekkende plek met veel informatieborden over de geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld. Er staat ook nog een stukje muur....

Daarna wandelen we naar de Brandenburger Tor, daar is het al iets drukker en ook veel politie. We maken wat foto's en willen naar de Reichstag maar lopen de verkeerde kant op waardoor we eerst bij het monument van Sintie en Roma langskomen, allemaal blokken steen  die het aantal gevallenen uitbeelden, je wordt er stil van.

Bij de Reichstag aangekomen willen we naar binnen maar we krijgen  te horen  dat tot 30 mei alle tickets zijn uitverkocht. Blijkbaar is het beter om een stadsbezoek voor te bereiden....... nou ja dan maar tickets voor de Hop on-Hop off bus want we willen wel even zitten. Hierdoor zie je wel veel.

Genoeg geboemeld, morgen nog een dag,  op naar de camping.  Tja welke metrolijn? Welke bus? Uiteindelijk toch gelukt om weer op de camping te komen.

Even lekker bijkomen in de tuinstoel,  en daarna eten bij het Griekse restaurant op de camping.

1. Flip en Paula:
    12 mei 2023
    dan toch maar naar De nazi-slachtoffers gedenkplekken en het Joods museum gaan.....of de plek waar de de mannen die de aanslag op Hitler deden werden opgehangen of vliegveld Tempelhof ( luchtbrug naar Berlijn 1945 -1948)of de villa waar de vernietiging van het Joodse volk werd beslist ( Eichmann ) of "Berlin Untergrund" of de Alexanderplatz of de resten van de muur Bernhauwerstrasse of de "Gedächtniskirche. Ik kom wel even...
  2. Henny:
    12 mei 2023
    Inderdaad, genoeg te zien hier!