Kasteel Neu Schwangstein

30 juli 2019 - Schwangau, Duitsland

We hebben besloten om op deze camping twee nachten te blijven zodat we vandaag naar het kasteel Neu Schwangstein kunnen. Op de camping ontvangen we graties buskaarten om met de bus naar het kasteel te gaan, instappen voor de camping. Dit lijkt ons een goed plan. De tips van Philip en Paula (zie reacties) hebben we in onze oren geknoopt, daarom hebben we de wekker op half acht gezet! Na een snel ontbijtje staan we om half negen startklaar bij de bushalte.

ideaal, de bus brengt ins tot aan de kassa voor de tickets. ( die gaat om negen uur open maar we moeten al in de rij staan(!?). Wat is dit een toeristische attractie zeg. Houden we eigenlijk niet zo van, maar het kasteel ziet er zo mooi uit, dat we nu een rondleiding willen ook.

als we om kwart voor tien aan de beurt zijn, krijgen we tickets voor de rondleiding van tien over elf. Je kunt ook een combikaart kiezen, er is nog een kasteel en een museum. Maar 1 kasteel vandaag lijkt ons wel genoeg. Het zal ook warm worden. Dus de pendelbus opgezocht, weer in de rij. Om half elf zij  we boven, nu nog kwartier lopen naar het kasteel, maar eerst de “hangbrug” op want die geeft het beste uitzicht op het hotel. Super mooi gezicht. Maar met 300 mensen op de brug voelt niet echt fijn, met zo’n ravijn eronder.

we drinken nog koffie, incl mok van het kasteel (leuk), en leggen onze rugzakken in een kluisje. Precies om tien over elf gaat het nummer van onze kaartjes door de entree poortjes, erg strak en goed geregeld.

binnen krijgen we allemaal, een audio apparaatje (soort telefoontje) waardoor ieder voor zich de tekst en uitleg kan horen in zijn eigen taal. De gids gaat de groep voor door het gebouw, maar verteld dus niets. Het is toch wel heel bijzonder om in zo’n groot kasteel rond te lopen. Bedankt voor de tip!

we zijn vanwege de warmte wel blij dat we geen combitickets hebben gekocht, om een uur of twee zijn we weer op de camping. We houden een rustige middag in de schaduw. Best lekker om een dag niet te rijden. Wat lezen, kaarten en keezen en vanavond uit eten geweest bij het (zeer goede) restaurant op de camping.

1. GINY:
    30 juli 2019
    Mooi om zo met jullie "mee te reizen".
  2. Flip en Paula:
    30 juli 2019
    Goede reden om het andere kasteel eens in een ander jaargetijde te gaan bekijken. Als 't niet zal bevallen geld. van ons terug....
    Phillip en Paula.
  3. Tjitske:
    31 juli 2019
    Thuis de film Chitty, Chitty, Bang, Bang maar bekijken. Daarin komt het kasteel uitgebreid in beeld!
  4. Jos:
    31 juli 2019
    Nog veel plezier met jullie camperreis! Zeg maar tegen Henk, dat ik zaterdag de 3 punten veilig stel tegen FC Groningen :)