Lourdes

24 september 2023 - Lourdes, Frankrijk

Tja als we toch in de buurt zijn moeten we ook maar een kijkje nemen  in Lourdes, bekend bedevaartsoord.

We zoeken eerst een camping in de buurt, wat nog niet makkelijk is want een aantal staat al vol(!). Maar het lukt, rond 11 uur hebben we een  plekje, en de bus stopt vlakbij de camping, kosten: €1

Dus met de bus naar het centrum en daar met een toeristisch treintje (geduldig wachten op vertrek is niet ons ding, we maken niet zo vaak gebruik van openbaar vervoer).

Tijdens het rondtoeren zien we al dat het erg druk is, tientallen touringcars lopen leeg.

Terrassen en winkeltjes zitten vol, big business hier. We nemen een late lunch en  lopen dan met de meute mee naar HET plein bij de grot. Hier is het echt een mensenmassa.

Het is bijzonder om te zien dat zoveel mensen lege jerrycan kopen om deze met het heilige water te vullen.

We wachten niet op de avondprocessie maar gaan naar de camping terug met de bus. Genoeg van Lourdes gezien. Stad met mooie gebouwen en heel veel mensen.