Preikestolen beklommen!

11 augustus 2018 - Preikestolen, Noorwegen

Ja vandaag was het zover, de beklimming van de Preikestolen stond op ons programma en het is stralend weer! Wat een geluk zeg na zo’n regendag als gisteren! We gaan om negen uur met een van de campers naar de parkeerplaats bij de start van de wandeling. Het is al erg druk, dit is ook echt weer zo’n toeristending, als je in Noorwegen bent moet je gewoon deze wandeling gedaan hebben. En dat blijkt ook wel, het is een lange file naar boven waarbij we ons eigen tempo wel aanhouden. Je moet goed naar je voeten kijken, elke stap moet rustig gezet worden om niet uit te glijden of te verzwikken. Het “wandelpad” bestaat uit rotsen die op sommige plaatsen als een trap naar boven of beneden gaan. Gedurende de tocht naar boven heb je ook stukken dat je weer iets naar beneden loopt. Ook hier weer mensen van allerlei nationaliteiten, waaronder veel nederlanders. We spreken onderweg mensen die met en OAD busreis onderweg zijn, er is een stel uit Zwinderen bij! Alweer toevallig, we komen uit dezelfde gemeente in Drenthe en komen elkaar hier tegen. Het is een inspannende tocht maar door ons alle vier goed te doen. Boven op het plateau is er de beloning: het geweldige (hoge) uitzicht over het fjord. Mensen staan in de rij om een foto te kunnen maken op de overhangende punt waar deze plek om bekend staat. Ook wij schieten heel wat plaatjes. Dan even zitten en ons broodje en een flesje drinken opeten. Beetje uitrusten en dan weer beginnen aan de terugtocht. Het lijkt nog wel,drukker dan op de heenweg, iedereen schuifelt achter elkaar aan, maar je hoeft je niet opgejaagd te voelen er zijn er maar weinig die naar beneden “rennen”. Moe maar voldaan komen we weer terug op de camping, waar we nog een nacht blijven staan. Prachtige tocht!

1. Griettinus en tinie:
    11 augustus 2018
    Gefelicteerd met de overwinning van de bergklim vanavond kuiten masseren weer leuke kiekjes bedankt hier voor.
  2. Henny:
    12 augustus 2018
    Ja het is ook echt geweldig! We hebben het zo naar de zin! Maar.....morgen laatste tripje in Noorwegen en dan oversteek naar Denemarken!
  3. Griettinus en tinie:
    12 augustus 2018
    Geniet van het laatste tripje en dan de laaste foto van het mooie Noorwegen.Groeten uit Dalen
  4. Henny Kroesen:
    12 augustus 2018
    Mooie verhalen! Geniet er nog even van!